Η εποχή που τα Hot Hatch μοντέλα απασχολούσαν τον τύπο και διεκδικούσαν μεγάλο μερίδιο της αγοράς έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Με τα SUV κάθε μορφής και μεγέθους να βρίσκονται στο επίκεντρο, μόνο οι κλασικοί παίκες έχουν μείνει να κονταροχτυπιούνται. Μοντέλα όπως το Golf, το Leon και το Type R εξακολουθούν να βγάζουν πολύ δυνατές εκδόσεις για τους ανήσυχους όδηγούς που χρειάζονται μια δόση αδρεναλίνης που και πού. Σε αυτή την ελίτ θέλησε να μπεί η Huyndai με το i30 και ομολογουμένως πέτυχε διάνα!
Εξαρχής το i30 είναι ένα πολύ καλό αυτοκίνητο με σύγχρονη σχεδίαση που στέκεται ισάξια δίπλα στον ευρωπαικό ανταγωνισμό. Με την εμπειρία που έχει αποκτήσει η Hyundai στο πρωτάθλημα WRC, το να βγάλει στην παραγωγή μία πολύ δυνατή έκδοση ήταν μια απόφαση λογική μεν αλλά με αρκετό ρίσκο μιάς και στην συγκεκριμένη κατηγορία υπάρχουν μοντέλα που έχουν εδραιωθεί με παρουσία πολλών χρόνων και με αποδεδειγμένη την αξία τους στον δρόμο και στην πίστα.
Το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν η έκδοση N Perfomance η οποία είναι και η δυνατότερη από τις δύο διαθέσιμες. Ντυμένο στο αποκλειστικό για το μοντέλο Perfomance blue χρώμα και με τις ζάντες των 19 ιντσών να αφήνουν το μάτι σου να πέσει στις μεγάλες κόκκινες δαγκάνες με το λογότυπο N. Την εικόνα συμπληρώνουν οι ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες μπρος και πίσω, με τον εμπρός να φιλοξενεί νέα γρίλια με το λογότυπο Ν, μεγάλους αεραγωγούς που περιλαμβάνουν τα φώτα ημέρας τεχνολογίας LED και σπόιλερ με μια χαρακτηριστική κόκκινη ρίγα και τον πίσω να ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία με δύο απολήξεις εξάτμισης καθώς και έναν διαχύτη ο οποίος όμως είναι καθαρά για διακοσμητικό σκοπό. Την εικόνα συμπληρώνει η αεροτομή με το τριγωνικό τρίτο στοπ και τα πλαϊνά μαρσπιέ που χαμηλώνουν το αμάξωμα. Όσο για τα φωτιστικά σώματα, είναι Full LED εμπρός δηλαδή θέσης, διασταύρωσης και πορείας και LED πίσω. Σε γενικές γραμμές η Hyundai προτίμησε να μην προβεί σε κραυγαλέες αλλαγές όπως πχ το Type R, αλλά να μείνει αρκετά κοντά στην εικόνα του κανονικού μοντέλου, κάτι που σε αρκετούς αρέσει μιας και δεν θέλουν να «φωνάζει» το αυτοκίνητο τους.
Στο εσωτερικό οι αλλαγές είναι επίσης περιορισμένες στις αισθητικές λεπτομέρειες με το τιμόνι να περιέχει εκτός από τα χειριστήρια του ηχοσυστήματος και του cruise control, τα κουμπιά επιλογής drive mode και το πλήκτρο ενεργοποίησης του rev matching. Διαφορετικός είναι και ο πίνακας οργάνων όπου εκεί θα βρεις στην κορυφή του 5 LED που λειτουργούν σαν shift light για ακρίβεια στις αλλαγές ταχυτήτων, καθώς και διαφορετικό εύρος στο στροφόμετρο για την κόκκινη περιοχή των στροφών μιας και αυτή αλλάζει ανάλογα με το drive mode που έχεις επιλέξει συν μια πορτοκαλί περιοχή η οποία σβήνει σταδιακά μέχρι να φτάσει ο κινητήρας στην κατάλληλη θερμοκρασία. Στο κέντρο του ταμπλό η οθόνη αφής των 8 ιντσών εκτός από το ηχοσύστημα και το GPS διαθέτει και το N menu που περιέχει όλα όσα ένα αυτοκίνητο τέτοιου είδους θα ήθελε. Από ενδείξεις και ρυθμίσεις για ότι έχει σχέση με κινητήρα, μετάδοση, τουρμπίνα, ανάρτησεις, τιμόνι και εξάτμιση μέχρι μετρητή ταχύτερου γύρου και επιτάχυνσης. Τα καθίσματα bucket παρέχουν εξαιρετική στήριξη για οδηγό και συνοδηγό ενώ και ο χώρος για τους πίσω είναι αρκετός. Η περιμετρική ορατότητα είναι καλή με μόνο εμπόδιο ίσως το πλάτος της τρίτης κολώνας που είναι σχετικά μεγάλο. Γενικά και στην καμπίνα η Hyundai επέλεξε να μην κάνει μεγάλες αλλαγές θέλοντας μάλλον να κρατήσει και την οικογενειακή εικόνα του i30. Όπως και να έχει τα υλικά, αν και σχετικά σκληρά στα πλαστικά μέρη, έχουν πολύ καλή συναρμογή χωρίς τον παραμικρό τριγμό.
Όλα όμως αλλάζουν με το που γυρίσεις το κλειδί στην μίζα και ξυπνήσει ο 2λιτρος T-DGI κινητήρας με τους 275 ίππους και τα 35 κιλά ροπής. Ακόμα και στην επιλογή Normal που είναι η προεπιλογή κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου, ο ήχος σε κάνει να χαμογελάς και καταλαβαίνεις ότι κάτι καλό συμβαίνει κάτω από το καπό.. Το i30 Ν λοιπόν σου δίνει συνολικά 5 επιλογές οδήγησης. Eco, Normal, Sport, N και Custom, με λίγα λόγια σχεδόν 5 αυτοκίνητα σε 1. Οι 3 πρώτες είναι ευνόητο το τι κάνουν αλλά η επιλογή Ν και η Custom είναι η χαρά του κάθε ανήσυχου οδηγού όπου Ν ίσον όλες οι ρυθμίσεις στο τέρμα αγωνιστικό επίπεδο με τιμόνι φαλτσέτα, αναρτήσεις τσιμέντο και άμεση απόκριση κινητήρα ενώ η Custom σου δίνει την επιλογή να ρυθμίσεις τα πάντα: την σκληρότητα της ανάρτησης, το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, την απόκριση και αίσθηση του τιμονιού, την απόκριση και την απόδοση του κινητήρα έως και τον ήχο της εξάτμισης. Και για αυτόν τον ήχο θα μπορούσα να μιλάω για πολύ ώρα πραγματικά!
Στον δρόμο το i30N δίνει να καταλάβεις από τα πρώτα κιόλας μέτρα ότι δεν έχει καμία σχέση με το πολιτισμένο αδερφάκι του καθώς η ανάρτηση ακόμα και στην Normal επιλογή είναι αισθητά πιο σφιχτή και το νοιώθεις πιο στιβαρό. Το τιμόνι δίνει καλή πληροφόρηση, οι ταχύτητες κουμπώνουν όμορφα και ο κινητήρας δουλεύει πολιτισμένα και σχετικά αθόρυβα, μιλώντας πάντα για την eco ή την normal επιλογή, γιατί αν αλλάξεις στην επιλογή sport ή Ν τότε το αυτοκίνητο μεταμορφώνεται εντυπωσιακά με το τιμόνι να γίνεται βαρύτερο, τις αναρτήσεις να σκληραίνουν σε επίπεδο που καταλαβαίνεις το παραμικρό πετραδάκι στην άσφαλτο και την απόκριση του κινητήρα να γίνεται πιο άμεση. Και ο ήχος... σε κάθε αλλαγή το κροτάλισμα και το σκάσιμο γυρνάνε κεφάλια από όπου και αν περάσεις. Για να το χαρείς πραγματικά όμως θα πρέπει να απευθυνθείς στην πλησιέστερη πίστα και εκεί να ξεδώσεις όσο θες αλλιώς η μόνη χαρά που θα παίρνεις θα είναι σε κάποια προσπέραση στην εθνική. Εμείς προτιμήσαμε το Drive Park στο Νέο Ρύσιο για να δοκιμάσουμε όχι τόσο το πόσο γρήγορα πάει, αυτό το καταλάβαμε και εκτός πίστας, αλλά το πώς τα πάει σε στροφές δοκιμάζοντας ανάρτηση, φρένα και αμάξωμα και πρέπει να πούμε πως τα κατάφερε περίφημα.
Εκτός πίστας, που θα είναι και κύρια χρήση του, με επιλεγμένη την Normal ή την Eco επιλογή το i30N συμπεριφέρεται ομαλά και αν κινηθείς όπως πρέπει θα δεις και πολύ χαμηλή κατανάλωση για τα δεδομένα του, σχεδόν 7 λίτρα! Σίγουρα θα σε φαγουρίζει το χέρι σου να πατήσεις το κουμπάκι με το Ν τυπωμένο αλλά να γνωρίζεις πως και η κατανάλωση θα ανέβει ανάλογα και η ανάρτηση θα ταλαιπωρήσει εσένα και τους επιβάτες σου στους ελληνικούς δρόμους. Είναι καλύτερα λοιπόν να αλλάζεις ρυθμίσεις ανάλογα με την περίσταση και μην φοβηθείς να παίξεις με το Custom mode που σου δίνει πληθώρα επιλογών για να βρεις το setup που σου αρέσει.
Σε κάθε περίπτωση, το i30N είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο που θα καλύψει τις ανάγκες της οικογένειας και επιπρόσθετα χαρίζει και στον μπαμπά (η στην μαμά, ποτέ δεν ξέρεις!) μια καλή δόση αδρεναλίνης όταν τη χρειάζεται. Το βασικότερο βέβαια είναι πως για να το αποκτήσεις δίνεις κάτω από 30.000 ευρώ. Για την ακρίβεια 28.750 με το κλειδί στο χέρι για την έκδοση Perfomance των 275 ίππων και κάτι λιγότερο από 27.000 για την έκδοση των 250 ίππων που δεν έχει όμως το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, οπότε γνώμη μας είναι αν είναι να το πάρεις, πάρε την έκδοση Performance και απόλαυσέ το!