Η Skoda ενώ έχει αντιπροσώπους σχεδόν σε κάθε κατηγορία, δεν είχε ένα μοντέλο στα μικρομεσαία Hatchback, μια κατηγορία ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ευρωπαϊκή αγορά. Το κενό αυτό δοκίμασε να το καλύψει το Rapid που όμως δεν έπεισε και πολύ. Τώρα όμως η Skoda ρίχνει στο τραπέζι μια πρόταση που έρχεται να ταράξει τα νερά και ακούει στο όνομα Scala.
Το Scala πατάει στην ίδια πλατφόρμα με το αδελφάκι του το Golf αλλά και με το πιο premium Α3 Sportsback που θα τολμούσα να πω ότι είναι και πιο κοντά σαν σιλουέτα. Σχεδιαστικά ακολουθεί την φιλοσοφία της εταιρίας και φαίνεται η συγγένεια του με τα μεγαλύτερα ιδίως μοντέλα αλλά έχει και τις δικές του ιδιαιτερότητες όπως τα πίσω φωτιστικά σώματα. Η ομοιότητα λοιπόν με το Α3 sportsback του έχει δώσει και το κάτι παραπάνω στις διαστάσεις και το κυριότερο στους χώρους σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό με μόνο σοβαρό αντίπαλο το Civic που για την ώρα είναι στην κορυφή της κατηγορίας. Το Scala διατίθεται σε τρεις εκδόσεις, την Active, την Ambition και την Style που είναι και αυτή που είχαμε στα χέρια μας.
Εξωτερικά, όπως ανάφερα προηγουμένως, το Scala δείχνει αμέσως πως πρόκειται για ένα ευρύχωρο αυτοκίνητο και ενώ δεν θα σε εντυπωσιάσει με τον σχεδιασμό του δεν το λες αδιάφορο. Σε αυτό βοηθούν τα φωτιστικά σώματα που είναι τεχνολογίας LED από την βασική κιόλας έκδοση με τα πίσω να διαθέτουν δυναμικά φλας στην έκδοση Style ενώ υπάρχει η δυνατότητα να γίνουν full LED. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό επίσης είναι το πίσω τζάμι που, προαιρετικά στις φθηνότερες εκδόσεις και στάνταρ στην Style, είναι ελαφρώς πιο κεκλιμένο και φτάνει μέχρι την πινακίδα καθώς και το γεγονός ότι πλέον αντί για το λογότυπο βλέπεις το Skoda ολογράφως στο κέντρο της πόρτας.
Και ενώ εξωτερικά μπορεί να μην σε εντυπωσιάσει, εσωτερικά το Scala θα σε κερδίσει όχι μόνο με τους χώρους του αλλά και με με το φινίρισμα και την ποιότητα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί. Στην καμπίνα του λοιπόν θα φιλοξενηθούν άνετα πέντε επιβάτες με μία μόνο παραφωνία το αρκετά ψηλό τούνελ που θα ενοχλήσει τα πόδια του μεσαίου επιβάτη. Αν δε μιλάμε για τέσσερις επιβάτες, η (προαιρετική) ύπαρξη κεντρικού υποβραχιονίου με 2 θήκες για μικρά μπουκάλια κάνει ακόμη πιο άνετο το ταξίδι. Ο χώρος αποσκευών με τα 467 λίτρα είναι από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία και έχει αρκετά χαμηλό προφίλ φόρτωσης και προσφέρει την δυνατότητα ηλεκτρικού κλεισίματος της πόρτας
Η θέση του οδηγού παρέχει καλή πλευρική στήριξη και περιμετρική ορατότητα ενώ τα όργανα και οι διακόπτες είναι όμορφα και λειτουργικά τοποθετημένα. Ο πίνακας οργάνων έχει την δυνατότητα να γίνει εντελώς ψηφιακός και στην ουσία είναι το μόνο έξτρα που μπορεί να θελήσει κάποιος να βάλει μιας και η οθόνες και τα γκάτζετ έχουν γίνει must πια και στα αυτοκίνητα.
Γιαυτό λοιπόν και η Skoda τοποθέτησε και την καλύτερη δυνατή υποστήριξη στα συστήματα infotainment που στην περίπτωση της έκδοσης Style αποτελείται από την οθόνη 8 ιντσών με την ονομασία Bolero που παρέχει όλες τις πληροφορίες που μπορεί να χρειαστεί ο οδηγός, την διαχείριση του κλιματισμού και διαθέτει Apple car play και Google Auto. Φυσικά οι εντολές γίνονται από τα χειριστήρια στο τιμόνι που στην έκδοση Style είναι επίπεδο στο κάτω μέρος. Σημαντικό είναι να αναφέρουμε πως για την σύνδεση του κινητού υπάρχουν δυο θύρες USB που για την ακρίβεια είναι type C θέλοντας η Skoda να δείξει την σημασία που έχει δώσει στο θέμα τεχνολογία με το μόνο αρνητικό να είναι το γεγονός πως δεν έχουν όλοι τέτοια καλώδια η memory sticks και θα χρειαστεί να αγοράσεις ένα αντάπτορα για να κάνεις την δουλειά σου. Στα συν θα πρέπει να προσθέσουμε και το κλιματιζόμενο ντουλαπάκι που ειδικά τους θερινούς μήνες θα φανεί πολύ χρήσιμο. Από άποψη βοηθημάτων, το Scala είναι πλούσια εξοπλισμένο από την βασική κιόλας έκδοση με σύστημα διατήρησης λωρίδας, σύστημα αναγνώρισης κινδύνου με ανίχνευση πεζών και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος σε χαμηλή ταχύτητα, σύστημα αυτόματης ειδοποίησης ατυχήματος και πλήρες πακέτο αερόσακων για όλους τους επιβάτες.
Για την κίνηση του Scala οι επιλογές είναι οι γνωστές με την βάση να αποτελεί ο 1000άρης TSI των 95 ίππων. Ακολουθεί ο ίδιος κινητήρας με τους 116 ίππους ενώ στην κορυφή των βενζινοκινητήρων για την ώρα είναι ο 1.5 TSI των 150 ίππων. Αν θες πετρέλαιο ο 1.6 TDI με τους 116 ίππους είναι μονόδρομος και μάλιστα αποκλειστικά με το 7αρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG που κατά τη γνώμη μου του ταιριάζει απόλυτα. Δυνατότητα επιλογής κιβωτίου έχεις και στους δύο μεγαλύτερους βενζινοκινητήρες ενώ ο μικρός TSI έρχεται μόνο με χειροκίνητη επιλογή. Εμείς είχαμε την πετρελαιοκίνητη έκδοση και πιστεύω πως είναι ίσως η καλύτερη δυνατή επιλογή ειδικά αν γράφεις χιλιόμετρα εκτός πόλης.
Στον δρόμο το Scala έχει πολύ καλή ποιότητα κύλισης και ενώ είναι αρκετά μαλακά ρυθμισμένη η ανάρτηση και χωρίς πολλαπλούς συνδέσμους πίσω δεν θα προβληματίσει πουθενά και θα αποσβέσει τις ανωμαλίες του οδοστρώματος άνετα πράγμα καλό για μεγάλα ταξίδια. Εξάλλου ο χαρακτήρας του δεν θα σε ωθήσει για σβέλτη οδήγηση σε στροφές και ας έχει και την επιλογή sport στα οδηγικά προφίλ. Η κατανάλωση κρατήθηκε σε αρκετά χαμηλό επίπεδο με συνδυασμό οδήγησης σε πόλη, εθνικό και επαρχιακό δίκτυο, ορεινό και μη. Συγκεκριμένα η μέση τιμή για τα σχεδόν 650 χιλιόμετρα που κάναμε ήταν 5,7 λίτρα απο τον ανεφοδιασμό του αυτοκινήτου με υπόλοιπο άλλα 230 την ημέρα που το αφήσαμε. Χαρακτηριστικά να αναφέρω την τιμή των 4,5 lit/100χλμ στην εθνική με αρκετά χιλιόμετρα πάνω από το όριο.
Εν κατακλείδι να αναφέρω πως οι τιμές για το Scala ξεκινούν από τις 14.880 Ευρώ για την βασική βενζινοκίνητη έκδοση των 95 ίππων και φτάνουν στις 21.970 για την πετρελαιοκίνητη Style που κατά τη γνώμη μου είναι σε πολύ λογικό επίπεδο με αυτά που προσφέρει. Η Skoda λοιπόν κατάφερε να κατασκευάσει ένα φτηνό αλλά όχι και φτηνιάρικο αντίπαλο του Golf που εκτός από την τιμή το κερδίζει και σε χώρους. Σίγουρα θα το δούμε αρκετά στους δρόμους της χώρας μας.