Η Volkswagen AG επαναλειτουργεί τα εργοστάσια, η Airbus SE λειτουργεί και οι κατασκευαστές του Ηνωμένου Βασιλείου σύντομα θα χτίσουν ξανά σπίτια καθώς η Ευρώπη αρχίζει να επιστρέφει στη δουλειά μετά το κλείσιμο για τον κορωνοϊό που έβαλε την Ευρώπη στη χειρότερη οικονομική ύφεση στη ζωντανή ιστορίας της.
Οι πόρτες των εργοστασίων ανοίγουν ξανά καθώς από τη Δανία έως τη Γερμανία άρχισαν να χαλαρώνουν τους περιορισμούς στη δημόσια ζωή, με την Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία να ακολουθούν. Αλλά δεν θα είναι ξαφνική επιστροφή στην εργασία ως συνήθως. Οι εταιρείες θα πρέπει να εφαρμόσουν μέτρα κοινωνικής απόστασης και υγιεινής για να διατηρήσουν τους εργαζόμενους ασφαλείς, αφού η πανδημία σκότωσε περισσότερες από 110.000 ζωές στην Ευρώπη.
Η επανεκκίνηση είναι ζωτικής σημασίας για την απομάκρυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας από το τέλμα και αναγκάζει τις κυβερνήσεις να δεσμεύσουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για να διατηρήσουν τις εταιρείες σε λειτουργία. Τα μέτρα της επιχειρηματικής δραστηριότητας του ιδιωτικού τομέα έπεσαν στο χαμηλό σημείο όλων των εποχών τον Απρίλιο, με ρεκόρ στις περικοπές θέσεων εργασίας. Ακόμα και στη Γερμανία, που μπορεί να αντιμετωπίσει καλύτερα την κρίση, το επιχειρηματικό κλίμα είναι «καταστροφικό», σύμφωνα με το ερευνητικό ινστιτούτο Ifo.
Ωστόσο, ενώ το κλείσιμο των εργοστασίων είναι σχετικά εύκολο, η επαναλειτουργία τους και πάλι είναι πιο περίπλοκη, διότι ακόμη και τα μικρά είδη στην αλυσίδα εφοδιασμού τους μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες διαταραχές, δήλωσε ο Michael Groemling, αναλυτής του Γερμανικού Οικονομικού Ινστιτούτου με έδρα την Κολωνία.
«Αυτό που περιπλέκει τα πράγματα ακόμη περισσότερο είναι ότι κανείς δεν ξέρει με βεβαιότητα πώς θα αυξηθεί η ζήτηση στις βασικές αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο Groemling.
Το PSA Group, για πρώτη φορά, δεν λέει πότε θα ανοίξει ξανά τα ευρωπαϊκά εργοστάσια. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων Peugeot, Citroen και Opel δήλωσαν ότι δεν έχει νόημα η δημιουργία αποθεμάτων, ενώ οι πωλήσεις είναι αδρανείς. «Είναι σημαντικό να έχουμε δραστηριότητα στις αντιπροσωπείες και πωλήσεις προτού πατήσουμε το κουμπί», δήλωσε στους αναλυτές ο Διευθύνων Σύμβουλος Οικονομικών Philippe de Rovira.
Ενώ η έκταση της επανεκκίνησης διαφέρει ανά χώρα (η Πορτογαλία, για παράδειγμα, επέτρεψε στα περισσότερα εργοστάσια να συνεχίσουν να λειτουργούν καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης), συμβαίνει σταδιακά. Μία πολύ γρήγορη λειτουργία, ή απρόσεκτη, κινδυνεύει να συμβάλει σε ένα δεύτερο κύμα λοιμώξεων που θα έβαζε τέλος στην προσπάθεια ανάκαμψης.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, η οποία αντιπροσωπεύει περίπου 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε ολόκληρη την περιοχή, είναι πρόθυμη να επιστρέψει στη δουλειά, παρόλο που δεν είναι σαφές εάν οι αγοραστές θα επιστρέψουν στους εκθεσιακούς χώρους μόλις αρθούν οι απαγορεύσεις.
Η Fiat Chrysler Automobiles, θα ξεκινήσει εκ νέου την παραγωγή στο εργοστάσιο της Sevel light van στη νότια Ιταλία και θα συνεχίσει τη λειτουργία της σε άλλα εργοστάσια της χώρας τη Δευτέρα. Η Ferrari σκοπεύει να ανοίξει ξανά τα εργοστάσιά της σε Maranello και Modena στη βόρεια Ιταλία στις 4 Μαΐου.
Η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, συνέχισε την παραγωγή του νέου ηλεκτρικού αυτοκινήτου ID.3 σε εργοστάσιο στο Zwickau της Γερμανίας, την Πέμπτη, ανακοίνωσε ότι αναμένει να ξεκινήσει τις ευρωπαϊκές παραδόσεις του αυτοκινήτου αυτό το καλοκαίρι όπως είχε προγραμματιστεί.
Η Renault SA ξεκίνησε μια σταδιακή αύξηση στη Γαλλία την περασμένη εβδομάδα, ξεκινώντας από τρία εργοστάσια κινητήρων και ανταλλακτικών και μόλις το ένα τέταρτο των εργαζομένων. Παρέχει μέτρα ασφαλείας, όπως προστατευτικό εξοπλισμό, παρακολούθηση θερμοκρασίας και επιπλέον καθαρισμό. Η εταιρεία έχει ήδη ανοίξει ξανά εργοστάσια σε χώρες όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία, το Μαρόκο και η Ρωσία.
Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν επαναλειτουργούν όλα τα εργοστάσιά τους ταυτόχρονα, και εκείνα που αποκαθιστούν την παραγωγή αναμένεται να λειτουργούν γραμμές συναρμολόγησης με βραδύτερους ρυθμούς έως ότου η ζήτηση ανεβεί στα επίπεδα πριν από την κρίση.
Πηγή: Bloomberg