Κόκκινο. Κίτρινο. Μπλε. Όλα ξεκίνησαν το 1971, όταν η BMW ανέθεσε στον Gerhard Richter να φιλοτεχνήσει τρεις πίνακες ζωγραφικής μεγάλης κλίμακας για το φουαγιέ των κεντρικών γραφείων της εταιρείας στο Μόναχο. Σήμερα, η εμπλοκή σε πολιτιστικά δρώμενα σε όλο τον κόσμο συνιστά δέσμευση για την BMW, η οποία λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Όλα αυτά τα χρόνια, το BMW Group έχει αναπτύξει πάνω από εκατό πρωτοβουλίες γύρω από τη μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη, την κλασική μουσική, τη τζαζ και τον ήχο καθώς και από το χώρο της αρχιτεκτονικής και του design.
Η Ilka Horstmeier , μέλος Δ.Σ. της BMW AG , Διευθύντρια Ανθρωπίνων Πόρων και Εργασιακών Σχέσεων, δήλωσε: «Σε εποχές ραγδαίων αλλαγών, η ευθύνη και η αξιοπιστία αναδεικνύονται σε μέγιστες αξίες. Όπως άλλωστε η κουλτούρα και ο πολιτισμός. Εδώ και μισό αιώνα, έχουμε ενεργή εμπλοκή σε πολιτιστικές δράσεις σε όλο τον κόσμο ως μακροπρόθεσμοι εταίροι. Στο BMW Group, πιστεύουμε ότι οι συνεργασίες μας στο χώρο της τέχνης αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής μας βιωσιμότητας – στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Το BMW Group με υπέρτατη υπερηφάνεια έχει στο ενεργητικό του 50 χρόνια με απαράμιλλες συνεργασίες βασισμένες στην αμοιβαία εκτίμηση που μας συνδέουν με τα πιο διάσημα ινστιτούτα πολιτισμού και καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο».
Από το Μουσείο Guggenheim μέχρι την Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης (Tate Modern), από το πολιτιστικό Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι μέχρι τη Νέα Εθνική Πινακοθήκη της Γερμανίας (Neue Nationalgalerie). Από την Όπερα του Βερολίνου (Staatsoper Unter den Linden) και τη Σκάλα του Μιλάνου (Teatro alla Scala) μέχρι το Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας (Bolshoi Theatre). Από την Έκθεση Μοντέρνας Τέχνης Art Basel μέχρι την Έκθεση Frieze και την Kochi-Muziris Biennale. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη και ο διαπολιτισμικός διάλογος βρίσκονται στην καρδιά μιας επιτυχημένης επιχείρησης όπως το BMW Group. Η άνευ όρων δημιουργική ελευθερία και οι βιώσιμες και μακροπρόθεσμες συνεργασίες είναι απαραίτητη προϋπόθεση για αληθινές συνέργειες στο χώρο του πολιτισμού. Ο διαμοιρασμός τεχνογνωσίας, δικτύων και γνώσεων επιτρέπουν αλληλεπίδραση και όχι μία απλή οικονομική συναλλαγή όπως συμβαίνει με τις συνήθεις χορηγίες.
1971 – Ο Gerhard Richter αναλαμβάνει να δημιουργήσει τρεις πίνακες ζωγραφικής μεγάλης κλίμακας.
Το BMW Group έθεσε τις βάσεις για τη μετέπειτα εμπλοκή του σε πολιτιστικές δράσεις, αναθέτοντας στον Γερμανό καλλιτέχνη, Gerhard Richter, τη δημιουργία τριών έργων μεγάλης κλίμακας. Το 1971, ο Eberhard von Kuenheim, τότε πρόεδρος της BMW AG, του ζήτησε να φιλοτεχνήσει τρεις πίνακες ζωγραφικής για το φουαγιέ των νεοαναγερθέντων κεντρικών γραφείων του Μονάχου. Από το 1973 που εγκαινιάστηκε το εμβληματικό κτίριο με τους τέσσερις κυλίνδρους του αρχιτέκτονα Karl Schwanzer, τα τρία έργα, με τις ονομασίες “Rot”, “Gelb” και “Blau” εκτίθενται στην είσοδο.
1973/74 – Εργοστάσιο του Dingolfing και εκθέματα του BMW Group .
Από τότε που ιδρύθηκε, η εταιρεία ανέπτυξε μία κουλτούρα στο επίκεντρο της οποίας ήταν οι εργαζόμενοί της. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, η BMW εγκαινίασε το εργοστάσιό της στο Dingolfing. Χωρίς πρόσβαση σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας εκείνη την εποχή, το Dingolfing γρήγορα αναδείχτηκε σε ελκυστικό προορισμό για το εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς το BMW Group συνεργαζόταν με ινστιτούτα πολιτισμού για να δημιουργήσει πρόσβαση στην τοπική καλλιτεχνική και πολιτιστική σκηνή. Περίπου την ίδια εποχή, άνοιξε μία νέα γκαλερί στις εγκαταστάσεις του BMW Group, βόρεια του Μονάχου, που φιλοξενούσε έργα των εργαζομένων. Επιπλέον, δημιουργήθηκε ένας εκθεσιακός χώρος για τη φιλοξενία εκθέσεων όπως “The Automobile in Contemporary Art”, που οδήγησε σε συνεργασίες με ινστιτούτα όπως το Haus der Kunst και το Pinakotheken, τα πιο διάσημα μουσεία καλών τεχνών του Μονάχου.
1975 – Η γέννηση των BMW Art Cars .
Η ιδέα για το πρώτο BMW Art Car ξεκίνησε από τον Γάλλο οδηγό αγώνων και θιασώτη των τεχνών, Hervé Poulain, σε συνεργασία με τον ιδρυτή της BMW Motorsport, Jochen Neerpasch, οι οποίοι ζήτησαν από τον Alexander Calder να μεταμορφώσει σε έργο τέχνης την αγωνιστική BMW του Poulain το 1975. Το εικαστικό αποτέλεσμα ήταν μία μοναδική BMW 3.0 CSL, που το 1975 έτρεξε στον 24ωρο Αγώνα του Le Mans και χάρη στο εντυπωσιακό εξωτερικό της έγινε αμέσως η αγαπημένη του κοινού. Από τότε, 19 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο δημιούργησαν BMW Art Cars βασισμένα σε σύγχρονα αγωνιστικά αυτοκίνητα και μοντέλα BMW, μεταξύ των οποίων οι Roy Lichtenstein (1977, BMW 320i), Andy Warhol (1979, BMW M1), Robert Rauschenberg (1986, BMW 635 CSi), Esther Mahlangu (1991, BMW 525i), David Hockney (1995, BMW 850 CSi), Jenny Holzer (1999, BMW V12 LMR), Jeff Koons (2010, BMW M3 GT2), Ólafur Elíasson (2007, BMW H2R), John Baldessari (2016, BMW M6 GTLM) και Cao Fei (2017, BMW M6 GT3). Αυτά τα ‘κινούμενα γλυπτά’ ενσαρκώνουν έναν συναρπαστικό συνδυασμό αγωνιστικής φιλοσοφίας, σχεδίασης, τέχνης και τεχνολογίας.
1979 – Μία από τις πρώτες συνεργασίες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στο χώρο του πολιτισμού στη Γερμανία.
Μαζί με την πόλη του Μονάχου, το BMW Group ίδρυσε τον οργανισμό Spielmotor München e.V., που αντιπροσωπεύει μία από τις παλαιότερες συνεργασίες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα στη Γερμανία. Η συνεργασία είχε σαν στόχο την ανάπτυξη και προώθηση της πόλης ως τοπικού και διεθνούς κόμβου για την τέχνη και τον πολιτισμό. Σταδιακά, ο οργανισμός Spielmotor επέκτεινε το πρόγραμμά του για να συμπεριλάβει την Münchener Biennale για το νέο μουσικό-θέατρο το 1988, το πειραματικό θεατρικό φεστιβάλ SPIELART το 1995 και το φεστιβάλ σύγχρονου χορού DANCE το 1998.
Σημαντικές πρωτοβουλίες και ψηφιακός μετασχηματισμός.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε δεκαετιών, η πολιτιστική δέσμευση του BMW Group έχει επεκταθεί πολύ περισσότερο από τη συνεργασία με διάσημους καλλιτέχνες για τη δημιουργία των BMW Art Cars. Αυτό σημαίνει ότι η φαρέτρα της περιλαμβάνει τώρα διακεκριμένους μουσικούς όπως οι Daniel Barenboim και Anna Netrebko, που μάγεψαν δεκάδες χιλιάδες ακροατές στην ιστορική πλατεία Bebelplatz του Βερολίνου, καθώς και νεαρούς καλλιτέχνες όπως οι Samson Young και Leelee Chan, οι οποίοι άφησαν τα καλλιτεχνικά τους στούντιο, αναζητώντας πηγή έμπνευσης σε όλο τον κόσμο. Μαζί με άλλους εταίρους, το BMW Group ανέπτυξε τις δικές του πρωτοβουλίες, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζουν: BMW Guggenheim Lab, BMW Tate Live, BMW Open Work by Frieze, BMW Welt Jazz Award, BMW Art Guide by Independent Collectors, BMW Art Journey και η δωρεάν σειρά ‘Όπερα για όλους’ σε Βερολίνο, Μόναχο, Μόσχα και Λονδίνο. Με το πρόγραμμα Rolls-Royce Arts και διάφορες συνεργασίες της MINI στο χώρο του design, όλες οι μάρκες του BMW Group έχουν ενεργό συμμετοχή σε πολιτιστικά projects. Επιπλέον, το BMW Group είναι χορηγός σε κορυφαία μουσεία, εκθέσεις τέχνης, ορχήστρες, φεστιβάλ τζαζ μουσικής και όπερες σε όλο τον κόσμο. Με το BMW OPERA NEXT, την ψηφιακή συνεργασία του με την Όπερα του Βερολίνου (Staatsoper Unter den Linden) από το 2019, το BMW Group έχει αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που του δόθηκαν με την ψηφιοποίηση για να κάνει γνωστό τον κόσμο της όπερας σε ένα πιο νεανικό κοινό, επιτρέποντας την πρόσβαση στην υψηλή κουλτούρα. Πρωτοβουλίες όπως το Art/Tech Grant του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Μόσχας (Garage Museum of Contemporary Art), η πτήση εκατοντάδων drones με ακρίβεια χορογραφίας στο νυχτερινό ουρανό πάνω από τον Κόλπο του Μεξικού σε συνεργασία με το Studio Drift, οι στρατηγικές συνεργασίες με τις Artsy και Acute Art ή την Cao Fei, που παρουσίασε το BMW Art Car της μέσω App και AR σε εικονικό περιβάλλον, απεικονίζουν πώς το BMW Group, ως μία εταιρεία τεχνολογίας, συμμετέχει στον ψηφιακό μετασχηματισμό και μέσω αυτού θα συνεχίσει να εμπλέκεται σε δράσεις πολιτιστικού χαρακτήρα στο μέλλον.