H σχέση της Audi με τα μικρά μοντέλα δεν είναι κάτι καινούργιο. Ήδη από την δεκαετία του ‘70 είχε μια πρόταση στην συγκεκριμένη κατηγορία με το 50, ένα μοντέλο πάνω στο οποίο πάτησαν τα Polo και Golf. Με τη δημιουργία του Α1 της πρώτης γενιάς, η γερμανική μάρκα επέστρεψε στην μικρή κατηγορία με μεγάλη επιτυχία οπότε με τον ερχομό της δεύτερης πλέον γενιάς του μοντέλου δηλώνει την επιθυμία της να πλησιάσει πιο νεανικό target group έχοντας σαν όπλα την δυναμική σχεδίαση και την premium αισθητική.
Από την πρώτη κιόλας ματιά το νέο Α1 ξεχωρίζει κατά πολύ από τον προκάτοχο του. Περιμετρικά του αμαξώματος οι καθαρές γραμμές και γωνίες καθώς και τα ευδιάκριτα νεύρα προσδίδουν στο μικρό μοντέλο μια αθλητική εμφάνιση, ενώ το χαμηλό και φαρδύ αμάξωμα του συμβάλει σε ένα πιο επιθετικό προφίλ. Στο εμπρός μέρος ξεχωρίζουν τα Hi-tec full LED φώτα, που ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό, οι τρείς γρίλιες-αεραγωγοί κάτω από το καπό που όμως είναι μόνο για διακόσμηση. Διακοσμητικό χαρακτήρα έχουν επίσης και οι “αεραγωγοί” στις άκρες του προφυλακτήρα που παρόλαυτά φαίνονται ωραίοι στο μάτι. Η ίδια εικόνα επικρατεί και πίσω με τα επίσης full LED φώτα να κλέβουν την παράσταση ιδιαίτερα με τα φλάς που αντί απλά να αναβοσβήνουν “τρέχουν” από την μια άκρη του φωτιστικού σώματος στην άλλη. Την εξωτερική εμφάνιση ολοκληρώνουν οι χρωματικοί συνδυασμοί του Α1 που στην προκειμένη περίπτωση του αυτοκινήτου δοκιμής ήταν μια περίεργη απόχρωση του κίτρινου με μαύρη οροφή και καθρέπτες. Οι ζάντες τέλος μπορούν να είναι από 16 έως και 18 ίντσες και σε πολλά σχέδια με τις 17άρες να θεωρώ πως είναι η χρυσή τομή ομορφιάς και λειτουργικότητας.
Το ίδια εντυπωσιακά σκηνικό βρίσκεις και στην καμπίνα καθώς η σχεδίαση ακολουθεί την εξωτερική με πολλές ακμές και πλαστικά με διαφορετική υφή και χρωματισμούς και που με την προσθήκη τμημάτων βαμμένα στο χρώμα του αμαξώματος (τα οποία όμως ανήκουν στον προαιρετικό εξοπλισμό) ξεφεύγει από το κλασικό μαύρο που σε έχουν συνηθίσει οι Γερμανοί. Αν προσθέσεις δε και τη δίχρωμη ταπετσαρία στα καθίσματα που πάλι περιέχει το χρώμα του αμαξώματος (επίσης προαιρετικός εξοπλισμός), τότε έχεις ένα από τα πιο νεανικά εσωτερικά που θα βρεις στην premium μικρή κατηγορία. Αναπόσπαστο κομμάτι του νεανικού, υψηλής τεχνολογίας και εντελώς οδηγοκεντρικού κόκπιτ αποτελούν και οι δύο οθόνες των 10 ιντσών με την μία να παίζει τον ρόλο του πολυχρηστικού πίνακα οργάνων και την δεύτερη να αναλαμβάνει το infotainment κομμάτι.
Το τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών είναι αντάξιο του ονόματος Audi από κάθε άποψη ενώ και τα χειριστήρια του κλιματισμού είναι εύκολα στη χρήση και ευδιάκριτα. Μοναδική παραφωνία σε όλη αυτή την εικόνα θα έλεγε κανείς πως είναι ο διακόπτης χειρισμού του ηχοσυστήματος καθώς βρίσκεται χαμηλά και εμπρός δεξιά από τον λεβιέ ταχυτήτων. Αυτό συμβαίνει όμως γιατί είναι πιθανότερο τοποθετημένο εκεί για να το χρησιμοποιεί ο συνοδηγός και όχι ο οδηγός καθώς και η οθόνη είναι στραμμένη προς τον οδηγό αλλά και υπάρχουν τα αντίστοιχα χειριστήρια στο τιμόνι. Εξίσου τεχνολογικές πινελιές που εντυπωσιάζουν είναι η πλαφονιέρα η οποία είναι αφής και η επιλογή σταθμού στο ράδιο απλά ζωγραφίζοντας τον αριθμό η το όνομα του σταθμού στην οθόνη με το δάκτυλο. Οι χώροι είναι επαρκείς για την κατηγορία ιδίως για τους εμπρός επιβάτες με τους πίσω να έχουν οριακό χώρο για πόδια και κεφάλι αν είναι άνω του μετρίου αναστήματος. Βελτιωμένος είναι και ο χώρος των αποσκευών που είναι πιο επίπεδος με χαμηλό προφίλ φόρτωσης με έξτρα την δυνατότητα τοποθέτησης της εταζέρας κάτω από το πάτωμα για μετακίνηση ψηλότερων ή περισσότερων πραγμάτων.
Στον δρόμο το Α1 είναι αυτό που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο της Audi. Πατάει γερά χωρίς να είναι σκληρό και χωρίς να περνάει κανένας θόρυβος στην καμπίνα. Οι κινητήρες που κινούν το όχημα είναι 4 και συνδυάζονται με δυο χειροκίνητα κιβώτια και το αυτόματο S-tronic. Στη βάση της γκάμας έχουμε τον τρικύλινδρο 1000αρη με υπερσυμπιεστή απόδοσης 95 ίππων, που πλέον έχει την κωδική ονομασία 25 TFSI και συνδυάζεται μόνο με το 5τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, ακολουθεί ο ίδιος κινητήρας με απόδοση 116 ίππους και κωδική ονομασία 30 TFSI ,ο οποίος συνδυάζεται είτε με μηχανικό κιβώτιο 6 ταχυτήτων είτε με το 7τάχυτο S-tronic. Ακολουθεί ο 35 TFSI των 1.500 κυβικών και των 150 ίππων με χειροκίνητο 6άρι ή το S-tronic και στην κορυφή βρίσκεται ο 40 TFSI των 2000 κυβικών και των 200 ίππων ο οποίος συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο.
Εμείς είχαμε στην διάθεση μας την επιλογή του 30 TFSI με το κιβώτιο S-tronic και στην έκδοση Α1 advance, που είναι η δεύτερη σε επίπεδο εξοπλισμού ανάμεσα από την Α1 και Α1 S-line, και ενώ δεν βάζει φωτιά στην άσφαλτο θεωρώ πως είναι η μία από τις δυο πιο καλές επιλογές για την χώρα μας με δεύτερη αυτή των 1500 κυβικών. Όπως προείπα αν και τα νούμερα δεν λένε πολλά, στην πράξη το μηχανικό σύνολο κινεί με ευχέρεια και σπιρτάδα το μικρό σκάφος του Α1 και με τόσο εύκολο τρόπο που πολλές φορές ξεφεύγεις από τα όρια ταχύτητας χωρίς να το πολυκαταλάβεις. Το τιμόνι του είναι ακριβές και τα φρένα έχουν πολύ καλή απόδοση. Γενικά το Α1 σου δίνει την αίσθηση μεγαλύτερου αυτοκινήτου και με την βοήθεια των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, όπως το lane assist και το Audi pre-sence που αναγνωρίζει πεζούς και ποδηλάτες, η οδήγηση του γίνεται πραγματικά απολαυστική. Αν δώσεις δε και το κάτι παραπάνω για το drive mode select με τις 4 ρυθμίσεις τότε η οδηγική εμπειρία γίνεται και πολύπλευρη.
Το ερώτημα λοιπόν είναι: αξίζει κανείς να δώσει τα (αρκετά) παραπάνω χρήματα που κοστίζει το Α1 σε σχέση με τον κοντινό συγγενή του το Polo; Και μιλάμε για μια τιμή που στην βασική μικρότερη έκδοση ξεκινάει από τα 19.950 και με ενδεικτική τιμή του μοντέλου που δοκιμάσαμε στα 35.500, με όλα τα έξτρα που φοράει, οπότε η απάντηση είναι δύσκολη. Αν δεν σε ενδιαφέρει η διαφορά στην ποιότητα μεταξύ των δύο και/ή το βάρος που κουβαλάει το σήμα της Audi, τότε θα σου έλεγα να μην το πάρεις. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση όμως θα σου έλεγα να του ρίξεις τουλάχιστον μία ματιά, να συγκρίνεις τα δυο αυτοκίνητα αλλά και τον ανταγωνισμό όπως το Mini για παράδειγμα και μετά αποφάσισε. Αξίζει τον κόπο!